Kerts idee
Image default
Auto's en Motoren

Alles wat u moet weten over een uitlaat op maat

Alles wat u moet weten over een uitlaatsysteem op maat

 

‍Photo by webandi on Pixabay

Als je ooit bent gestopt om een motor van veraf te bewonderen, is het je misschien opgevallen dat hun uitlaatgeluid veel luider lijkt dan dat van jou. En als je wel eens bent gestopt om te luisteren, heb je je misschien afgevraagd waarom jouw motor stiller klinkt in plaats van luider. Maar voordat je besluit een uitlaatsysteem voor je crossmotor of ATV te kopen, moet je een aantal dingen weten. Veel motorrijders gaan ervan uit dat een aangepast uitlaatsysteem de eenvoudigste manier is om het geluid van hun voertuig te verbeteren. Het lijkt immers zo vanzelfsprekend. Helaas zijn aangepaste uitlaatsystemen niet altijd het geld en de tijd die het kost om ze te installeren waard. Er zijn verschillende belangrijke factoren die u in gedachten moet houden voordat u er een aanschaft:

 

Wat is een uitlaat op maat?

Aangepaste uitlaatsystemen (ook bekend als aangepaste race-uitlaten) zijn het meest voorkomende type systeem op off-road motoren. Deze systemen zijn ontworpen om efficiënt en stil de tegendruk uit de verbrandingskamer te halen. Dit vermindert het vermogen van de motor, maar klinkt ook veel zachter dan een gewone uitlaatdemper. Deze systemen zijn verkrijgbaar in twee vormen: enkel of dubbel. Enkele systemen zijn luider en kletteren meer dan dubbele. Dubbele systemen zijn stiller en kletteren helemaal niet. Een uitlaatsysteem met dubbele kop is het meest voorkomende type aangepast systeem. De bovenste uitlaatpijp en demper kunnen gemaakt zijn van aluminium, roestvrij staal of zelfs titanium. De onderste demper kan ook in vele materialen worden uitgevoerd, zoals roestvrij staal, titanium of zelfs titanium. Deze uitlaatsystemen zijn meestal minder duur dan volledig op maat gemaakte systemen en kunnen worden gekocht voor de meeste off-road motoren.

 

Hoe kies je het juiste uitlaatsysteem voor je crossmotor?

Als je een aangepast uitlaatsysteem overweegt, moet je weten dat ze ontworpen zijn om je motor een bepaald geluid te geven. Dat geluid is gebaseerd op de grootte van de motor en het type turbo, het type demper en de constructie ervan en de eindoverbrenging. Daarom is het onmogelijk een uitlaatsysteem te vinden dat perfect bij het geluid van uw motor past. Er zijn veel factoren die het geluid van een motoruitlaatsysteem bepalen: – Grootte van de motor: Kleinere motoren produceren een stiller, zachter uitlaatgeluid, terwijl grote motoren een luider, agressiever geluid maken. – Type turbolader en uitlaatsysteem: Dit systeem wordt bepaald door het type turbo dat het vermogen aan de wielen levert. Gangbare types zijn: uitlaat-type turbo’s, uitlaatpoort-injectie turbo’s en turbo’s met interkoeling. – Type uitlaatdemper: Hier wordt het geluid bepaald door het type demper dat wordt gebruikt. Er zijn twee soorten dempers: geluiddempers en rechtdoorgaande dempers. Geluiddempers worden gebruikt op motoren met een zeer kleine motor en produceren een stille uitlaat. Rechte dempers daarentegen worden gebruikt op motoren met een grote cilinderinhoud die zoveel mogelijk uitlaatgeluid moeten maken. – Eindoverbrenging: De eindaandrijvingsverhouding is de verhouding tussen de assnelheid en de wielsnelheid. Hogere eindoverbrengingsverhoudingen produceren een luider uitlaatgeluid, terwijl lagere eindoverbrengingsverhoudingen de motor stiller doen klinken.

 

Voordelen en nadelen van een volledig restrictief uitlaatsysteem.

Waarom je niet gewoon een aangepast uitlaatsysteem moet kopen. Volledig restrictieve uitlaatsystemen laten geen tegendruk toe. De uitlaat gaat door de katalysator, waardoor het vermogensverlies door tegendruk wegvalt. Bovendien zijn deze uitlaten extreem stil, wat betekent dat ze helemaal geen geluid maken. In tegenstelling tot gemodificeerde uitlaatsystemen hebben volledig restrictieve uitlaten niet het off-road geluid waaraan rijders de voorkeur geven. Ook is hun hoge prijskaartje een grote afschrikking voor de meeste crossmotoren. Dus waarom zou iemand veel geld en tijd besteden aan het volledig aanpassen van zijn of haar uitlaat als een aangepast systeem vergelijkbare voordelen biedt tegen een lagere prijs? Ten eerste zal een aangepast uitlaatsysteem je motor harder doen klinken, wat de meeste motorrijders willen. De keerzijde hiervan is dat je motorfiets ook meer vermogen zal verliezen. Ten tweede wordt een op maat gemaakt uitlaatsysteem volledig vanaf nul opgebouwd, wat betekent dat het totaal anders is dan een gemodificeerde uitlaat. Dus als je een motor hebt die in beide scenario’s hetzelfde klinkt, is de aangepaste uitlaat beter.

 

Uitlaatsystemen met volledig variabele kleptiming en lift

Uitlaatsystemen met volledig variabele kleptiming en lift (FVT/E) zijn de populairste trend in off-road uitlaattechnologie op dit moment. Zoals de naam al aangeeft, maken deze uitlaatsystemen gebruik van een variabele kleptiming en/of een elektrische klepbediening om de kleplift te variëren. Hierdoor kunnen uitlaatfabrikanten grotere kleppen gebruiken met een hogere kleplift dan bij typische uitlaatontwerpen, wat tot meer vermogen leidt. De twee toonaangevende merken op de FVT/E-markt zijn FuelTech en Gold X. Beide hebben een lange lijst van fabrieksondersteunde rijders die hun uitlaten hebben getest en hebben bewezen dat ze werken. Het meest opvallende voordeel van FVT/E-uitlaatsystemen is het toegenomen vermogen. Dit komt door de hogere opvoerdruk en grotere kleppen die een grotere doorstroming mogelijk maken. U zult ook een agressiever uitlaatgeluid opmerken, dat vooral merkbaar is als u een rechte uitlaatconfiguratie gebruikt.

 

Slotwoorden

Een aangepast uitlaatsysteem is een geweldige manier om het geluid van je crossmotor te verbeteren. Maar er zijn een paar dingen die je in gedachten moet houden voordat je de investering doet. Ten eerste, zorg ervoor dat je bereid bent de tijd en het geld te spenderen om er een te installeren. Ten tweede, kies een aangepast systeem boven een volledig restrictief systeem. En tot slot, zorg ervoor dat je geniet van het geluid, want als je het eenmaal hebt, is het moeilijk om terug te gaan.

https://dvcustoms.nl/uitlaat-op-maat/