Kerts idee
Image default
Bedrijven

4 criteria voor het kiezen van de beste maintenance management software

Onderhoudsprestaties hebben een grote invloed op het hele bedrijf. Terwijl de efficiëntie ervan de productiviteit van productielijnen verhoogt, kunnen storingen ervan knelpunten in diverse andere sectoren veroorzaken. Daarom is de invoering van een goede maintenance management software van essentieel belang voor wie goede resultaten wil boeken in een dergelijke veeleisende markt.

Maar wat moeten we tenslotte in een software van dit type aantreffen? Om deze vraag te beantwoorden, presenteren wij in dit artikel de belangrijkste punten die je moet controleren voordat je de keuze van het programma maakt. Kijk hier eens naar!

1. Het registreert alle soorten informatie

Het gebruik van een maintenance management software leidt over het algemeen tot besparingen op andere plaatsen, zoals voorraad en arbeid. Daarvoor moet je er echter voor zorgen dat het de functies heeft die deze andere activiteiten zullen optimaliseren – en één daarvan is de registratie van informatie.

De onderhoudssoftware moet bijvoorbeeld de fabrieksapparatuur registreren, zodat het mogelijk is de in elk ervan uitgevoerde diensten te beheren. Dezelfde procedure geldt voor onderdelen en gereedschap van de sector zelf.

2. Plannen en opvolgen van de uitvoering van de diensten

Een essentieel punt van maintenance management software is dat het een beheersinstrument moet zijn en niet louter een centrum voor gegevensregistratie. Dit betekent dat het werk van de manager moet worden versneld en georganiseerd met functies voor planning en follow-up van diensten.

Het programma moet het mogelijk maken een planning voor het team op te stellen. Werkorders moeten informatie bevatten zoals de datum, de persoon die verantwoordelijk is voor de interventie, de apparatuur, de geschatte tijd, enz.

Daarnaast is het van belang dat de software de beheerder zicht biedt op de diensten die op dat moment worden uitgevoerd. Vermeldenswaard is dat het voorraadbeheer een belangrijk onderdeel van dit proces is, aangezien het als basis dient voor de sector.

3. Identificeert apparatuur op een vereenvoudigde manier

Elk bedrijf heeft zijn eigen kenmerken en, afhankelijk van de sector, kunnen er honderden of zelfs duizenden apparaten, gereedschappen, onderdelen en producten geregistreerd zijn. Dit genereert een enorme hoeveelheid informatie die moet worden beheerd, vooral voor degenen die met aankopen te maken hebben.

De maintenance management software moet het mogelijk maken de identificatie te vereenvoudigen en toegankelijk te maken, zodat de gegevens van elk artikel gemakkelijker kunnen worden teruggevonden. Gereedschap bijvoorbeeld moet individueel worden gemerkt, zodat de gebruikstijd wordt gecontroleerd en op het juiste moment wordt vervangen.

Wat de uitrusting betreft, is het van belang dat het systeem de mogelijkheid biedt afbeeldingen/foto’s en andere soorten documenten voor raadpleging bij te voegen.

4. Flexibiliteit voor verschillende bedrijven

Er zijn een aantal functies die de onderhoudssector ten goede kunnen komen, maar het is belangrijk ervan uit te gaan dat de software moet voldoen aan de specifieke eisen van elk bedrijf. Dit betekent dat wij flexibel moeten zijn voor organisaties van verschillende omvang en uit verschillende sectoren, en dat wij aan hun meest punctuele behoeften moeten voldoen.

Het programma moet bijvoorbeeld worden afgestemd op de bestaande processen en normen van de onderneming. Daarom is het belangrijk te beginnen met een overzicht van jouw onderhoudshistorie en de norm voor het onderhoud duidelijk vast te stellen.